top of page
  • אלכס גנשפט

תרמוגרפיה, מידע כללי.

עודכן: 4 באוג׳ 2023

מה זה תרמוגרפיה רפואית?

תרמוגרפיה לכולם

תרמוגרפיה - היא שיטת אבחון המבוססת על תמונה ייעודית וייחודים המצביע שינוי טמפרטורה על פני השטח של בן אדם. ידוע מרפואות עתיקות וגם מוכר ברפואה מודרנית שכל חלקי הגוף הפנימיים מקושרים לאזורים הניתנים לבדיקה ויזואלית. כמו כן: לשון, פנים, כפות ידיים ורגליים ואחרים. ניתן להסביר את התופעה ע"י עצבוב, זרימת דם או /ו אינטרסטיציום (interstitium). אך זאת עובדה מוגמרת הידוע עוד מרפואות עתיקות.



היסטוריה של תרמוגרפיה רפואית

תרמוגרפיה לאבחון בעיות גב

ההיסטוריה של תרמוגרפיה רפואית החלה בעבודתו של החוקר הקנדי Raymond Lawson, אשר בשנת 1956 תיאר לראשונה את השימוש בהדמיה תרמית לסרטן השד.

המכשירים הראשונים לתרמוגרפיה רפואית יוצרו על ידי חברת Agema השוודית. בהשוואה למצלמות תרמיות מודרניות למכשירים ראשונים היו חסרונות גדולים. לדוגמה, המכשיר שאתו עבד Lawson ביצע סריקה בודדת במשך 10 דקות. אז לא היו מחשבים. תוצאות הסריקה נשמרו כתמונות או כתדפיסים על נייר אלקטרוכימי. בתחילת שנות ה-70 חברת Agema התחילה שיווק של מצלמה תרמית רפואית ראשונה הנותנת תמונה בזמן אמת. בשנת 1982 אישרה הוועדה האמריקאית לתזונה ותרופות (FDA) את השיטה כרשמית. בהעדר הסבר מדעי וניסיונות רופאים מסוימים לקבוע אבחנה רפואית על סמך תמונה תרמוגרפית השיטה נדחקה צידה ופינתה מקום לשיטות אחרות כמו רנטגן ואולטרה סאונד. טעויות באבחון מוקדם של סרטן שד שנעשו בעזרת ממוגרפיה ואולטרסאונד החזירו תרמוגרפיה לחיים.


מתי להשתמש בתרמוגרפיה רפואית?

מצלמה לתרמוגרפיה

היום בעדן של התפתחות טכנולוגית ירדו פלאים ממדי המצלמות. המחשבים הפכו כל משימה לקלה ונגישה. מצלמות תרמיות עדיין נשארות יחסית יקרות אך המחיר ירד לעשירית ממה שהיה לפני כעשור. אז מתי כדאי להשתמש בתרמוגרפיה רפואית:

  • הערכת הפעילות של התהליך הפתולוגי במפרקים גדולים ובעמוד השדרה (דלקת מפרקים שגרונית, דלקת מפרקים ניוונית מעוותת ראשונית, כתף - scapular periarthritis, sacroiliitis, spondyloarthritis, osteochondrosis של עמוד השדרה),

  • הערכת תהליכים פתולוגיים במערכת העיכול (דלקת קיבה, תריסריון, דלקת הלבלב, דלקת כיס המר

דלקות בפנים בתמונה של תרמוגרפיה

ה, הפטיטיס, הפטוזיס, קוליטיס),

  • הערכת הפרעות כלי דם (פלביטיס, דליות, אנגיופתיה סוכרתית, סטגנציה של דם ולימפה),

  • הערכת מחלות אף אוזן גרון (סינוסיטיס, סינוסיטיס קדמי, סינוסיטיס),

  • תרמוגרפיה של מערכת הסימפונות (דלקת ריאות, אסטמה של הסימפונות, דלקת בריאה, pneumofibrosis);

  • הערכה של הפרעות מוקדמות במערכת העצבים ההיקפית (פולינוירופתיה של אטיולוגיות שונות),

  • בדיקת בלוטות החלב (בדיקת בלוטות החלב של נשים על מנת למנוע מסטופתיה ומחלות אחרות של בלוטת החלב),

  • מעקב ברפואת ספורט, פיזיותרפיה, קוסמטולוגיה,

  • בדיקת ההשפעה של תכשירים ומינון חדשים, גורמים פיזיים ועומסים פיזיולוגיים פונקציונליים.


תרמוגרפיה, לסיכום.

מוכר לכל אחד שדלקות מפתחות חום עודף ואזורים עם זרימת הדם ירודה או/ו עצבוב לקוי מורגשים כקרים.

תרמוגרפיה היא מקום ראשון באבחון סרטן השד

מפה תמונת חום תצביע על דלקות ע"י צבע אדום כהה ועל חוסר זרימת דם או/ו עצבוב פגום בצבע כחול כהה.

מודול תרמוגרפיה של מערכת VedaPulse מאפשר לא רק לראות תמונת פיזור החום אלא להעריך טמפרטורה בנקודה מסוימת של התמונה. הפרש טמפרטורות באזורים סמוכים של 2 - 3 מעלות יצביע על המצאות הבעיה.

השיטה נגישה, מהירה, אובייקטיבית וללא כל השפעה. תרמוגרפיה מתאימה לכל רופא (למשל רופא שיניים) וגם לכל מטפל (הכולל במקצועות מגע ונפש). מאוד מומלץ להשתמש בה לפני ואחרי הטיפול וגם למעקב המצב.

למטה מוצגות תמונות אבחון של בת 76 העשויות בעזרת מערכת VEDAPULSE. אני לא מכיר שיטת אבחון אחרת שמציגה בעיות של דלקות ושינויי זרימת דם בצורה כזאת ברורה ולא ניתנת לערעור. עם ללחוץ על התמונה ניתן לעבור לאתר היצרן ולקרוא הסברים באנגלית.

תוצאות אבחון בתרמוגרפיה או הדמיה תרמית

שאר שיטת אבחון המוצגות באתר נמצאות באופן מרוכז בדף בית.

25 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page