top of page
  • אלכס גנשפט

פונקציות נוספות של מערכות LifePulse לניתוח שונות קצב לב

עודכן: 20 ביולי 2023

תוכן עניינים:

  1. הקדמה למאמר לפונקציות של לתוכנת HRV

  2. Coherence

  3. Pulse/Brease

  4. Biorhythms

  5. Brain Rhythm

  6. הערכת רמת השמיעה

  7. בדיקת התאמת תוספי תזונה

  8. בדיקה של תאימות שני אנשים

  9. בדיקה עם בקרת הנשימה (Bio - Feedback Test)

  10. בדיקה אורתוסטטית (Orthostatic Test)

  11. בדיקת רופיה (Ruffier Test)

  12. הערכת רמת הסתיידות כלי דם (Pulse wave velocity measurement)

  13. קשר בין מרווחי קרדיו למשרעת (Discriminant)

  14. דפוס דופק (Pulse Pattern)

  15. בדיקת ואלסווה (Valsalva's Test)

  16. בדיקת השפעת מים בסיסיים

  17. תוכנות המפתח עצמאיות שלא מופיעות בתוכנה לניתוח לשונות קצב לב.

1. פונקציות נוספות של ניתוח שונות קצב לב. הקדמה

יכולות נוספות של ניתוח שונות קצב לב

מערכת ממוחשבת LifePulse בנויות על בסיס שיטה רפואית של ניתוח שונות קצב לב HRV. תוצאות בדיקת HRV מופיעות בצורה סטנדרטית בכל הגרסאות והביצועים של המערכת. יחד עם זאת המפתח צירף כמה אפשרויות נוספות שמנצלות חישוב ניתוח שונות קצב לב HRV וגם מופיעות כפונקציות עצמאיות. לא כל היכולות האלו מוכרות ונמצאות באינטרנט בצורה רחבה ונגישה. מפה אני מוצא לנכון לתת תיאור קצר של היכולות האלו שהן מענייניות ומועילות. לפני תיאור הפונקציות אני חושב שכדאי להכיר שני סרטים בני 45 שניות ושתי דקות המסבירים שיטת ניתוח שונות קצב לב ואופן המדידה במערכת ניתוח שונות קצב לב LifePulse.

הסבר גרפים של ניתוח שונות קצב לב
כיוון חיישן בניתוח שונות קצב לב






2. גרף Coherence של ניתוח שונות קצב לב

מודול קוהרנס העוזר בניתוח שונות קצב לב

הפונקציה מיועדת להצגת לכידות הגוף (coherence). חישוב המדדים מבוסס על ניתוח שונות קצב לב ולוקח בחשבון מין וגיל הנבדק. התוכנה נשענת על Polyvagal theory שלפיה תפקוד הלב מווסת בשלוש דרכים:

- עצב הוואגוס הגבי,

- עצב הוואגוס הגחון,

- מערכת העצבים הסימפתטית.

פרוט המדדים בתמונה:

א) דופק ממוצע - Hr

ב) מקדם השתנות קצב הלב - HRV

ג) סטרס אינדקס - SI

ד) הערכת אנרגית הגוף כללית - TP

ה) כמות פעימות הדופק במשך נשימה אחת - Hbr

ו) טווח שינויים של מחזורי הלב - dX

כל המדדים מנורמלים ונמצאים בטווח בין 0 ל - 1. קו אדום מצביע מצב נוכחי של הנבדק. קו ירוק - נורמה. כמה שקו אדום קרוב לירוק המצב הוא טוב יותר. הפונקציה מאפשרת להעריך במבט אחד מצבו כלי של הנבדק.


3. פונקציית דופק/נשימה של ניתוח שונות קצב לב

פונקציית דופק/נשימה בניתוח שונות קצב לב

הפונקציה פועלת באופן אוטומטי בזמן של הקלטת הדופק במסגרת ניתוח שונות קצב לב HRV. מספר פעימות הדופק במחזור נשימה אחד מופיע בפינה שמאלית תחתונה של הפלט. טווח ערכים מומלץ נמצא בין 4.5 ל - 5.5 פעימות הדופק במשך נשימה אחת. אם המספר הוא גדול מהטווח אז מערכת סימפתטית נמצאת בפעילות עודפת, אם הוא קטן מהטווח - פאראסימפתטית בפעילות עודפת. הבדיקה מאפשרת גם לתת הערכה לתפקוד הראות, רמת הסטרס והיפוקסיה כללית.

ניתן להקיש על התמונה המופיעה למטה ולראות סרט באנגלית בן דקה וחצי עם הסבר על בדיקת לב - נשימה של ניתוח שונות קצב לב שבוצעה בעזרת מערכת ממוחשבת של LifePulse.

סרט טסט דופק נשימה של ניתוח שונות קצב לב

4. ביו ריתמוסים Biorhythms (ללא ניתוח שונות קצב לב)

ביו ריטמוסים בתוכנה לניתוח שונות קצב לב

היום אנחנו רגילים לחיות ולבצע כל הפעולות לפי הצורך או לפי החשק שלנו. עם זאת כולם מכירים שביקום הכל מתנהל מחזורית. זה כולל יכולות ותכונות של בן אדם. מודול Biorhythms מאפשר לצפות ולתכנן פעילות אישית לפי מחזורים אישיים. כך ניתן להשיג תוצאות טובות יותר עם השקעה קטנה יחסית של כוחות פיזיים ונפשיים והאטת שחיקת הגוף וגם משאבים אחרים. בשביל לנצל פלט המודול מספיק רק להכניס תאריך לידה. כמובן תוכנת המודול לא קשורה לשיטה לניתוח שונות קצב לב HRV. צריך לזכור שיום שבו ציר X (אופקי) חוצים שני גרפים כלשהם ביחד נחשב כיום לא נוח/שלילי. חציית הציר ע"י יותר משני קווים באותו יום אומר שיום הוא קריטי. מקום החצייה מסומן בנקודה אדומה. על המסך מופיעות שתי טבלאות עם רשימת ימים שליליים ומסוכנים.

ניתן לעבור לפונקציה הזאת ולהשתמש בה באופן עצמאי וחופשי אם ללחוץ על התמונה למטה.

ביו ריטמוסים עצמאים בניתוח שונות קצב לב


Brain Rhythms .5

תדרי המוח בניתוח שונות קצב לב

מודול Brain Rhythms מבוסס על ניתוח שונות קצב לב ומנצל מדידת הדופק. המודול מיועד לפסיכולוגים הכולל של ילדים, מטפלים המשתמשים בטכניקות ריפוי רגשיות ונפשיות (למשל מדיטציה) ואחרים. המודול מציג פילוג של תדרי המוח ברגע נתון. ניתן להעריך האם פעילות המוח תאומת לתנאי הסיבה ולשעה. ניתן לקבל את המצב לפני ואחרי טיפול וכך לראות רמת וכיוון ההשפעה. מצב קבוע (עודף או ערוד) של סוג תדר מסוים הוא לא תקין ואומר על בעיה קיימת בתחום של התדר. על המסך מופיעה תיאור תפקוד של כל טווח התדרים ומפה אני לא מציג אותו פה.


6. הערכת ושיפור רמת השמיעה (Audio Test)

בדיקת שמיעה במערכת לניתוח שונות קצב לב

הפונקציה נולדה עקב תלונות רבות של האנשים שחלו בקורונה על ירידה בשמיעה. היא עצמאית ולא קשורה לניתוח שונות קצב לב. זאת פונקציה די נדירה שנכון להיום לא קיימת בתוכנות אחרות ידועות. צריך לזכור דברים הבאים:

א) יש לכוון רמת הקול במחשב ל - 50% לצורך מניעת תחושת אי נוחות או כאב אצל הנבדק.

ב) לצורך קבלת תוצאה הכי קרובה לאמת רצוי להשתמש באוזניות חיצוניות כמו שנהוג לעשות במכוני שמיעה.

המודול מאפשר הערכה לרמת השמיעה, שיפור השמיעה בעזרת אימון ייעודי, מעקב אחרי מצב השמיעה.

אוזניות למערכת לניתוח שונות קצב לב

לצורך שיפור השמיעה התוכנה משמיעה סדרה של קולות לפי שיטה מסוימת 3 פעמים ברצף. מומלץ להפעיל את הסדרות עד 5 פעמים . עצבי האוזניים לומדים את התהליך ומתחילים לשפר יכולת לשמוע טונים יותר עדינים. מומלץ למדוד רמה חדשה של שמיעה דקה אחת אחרי המנוחה. ניתן לבצע את הפעולה כל יום ללא הגבלת תקופת השימוש.

בנוסף ניתן לבדוק רמת השמיעה ולשפרה בעזרת שתי תוכנות עצמאיות הנמצאות ב - Y-Tube של אותו מפתח שהן לא קשורות לשיטה לניתוח שונות קצב לב. בשביל להגיע לתוכנות האלו ניתן ללחוץ על התמונות המופיעות למטה. התמונה הימנית מובילה לטסט, שמאלית - לאימון ושיפור השמיעה.

שיפור השמיעה ע"י תוכנה לניתוח שונות קצב לב
אודיו טסט לא קשור לניתוח שונות קצב לב







7. בדיקת התאמת תוספי מזון בעזרת ניתוח שונות קצב לב

בדיקת תוספי מזון ע"י תוכנה לניתוח שונות קצב לב

בעזרת ניתוח שונות קצב לב ניתן להעריך השפעת תוספי תזונה או/ו תכשירים אחרים על הנבדק. בתוכנות של LifePulse צריך להשתמש בפונקציית Drug Test. במשך 3 דקות מקליטים דופק בלי שום תכשיר ופעם שניה עם התכשיר ביד או מתחת ללשון. התוכנה עושה השוואת הקלטות הדופק ומציגה תוצאה שהיא שיפור / הרעה / ללא שינוי. ניתן לבצע עד 10 בדיקות כאלו. הן נשמרות בתוכנה. הטסט מאוד אמין. לא ניתן לערער תוצאות המדידות שהן אובייקטיביות לחלוטין. הבדיקה מתבצעת במשך זמן קצר באותם תנאים וללא שום השפעה מצד המכשיר. התוכנה רק עושה השוואה בין תוצאות של ניתוח שונות קצב לב.


8. הערכת תאימות של שני אנשים (Two Hearts)

בדיקת תאימות שני אנשים ע"י תוכנה לניתוח שונות קצב לב

הפונקציה מוצגת רק במערכת עם שני חיישנים והיא PulseLife PRO. הפונקציה נועדה לעזור לכל יועץ זוגי.

שאלת השאלות. האם ניתן למדוד ולהעריך תאימות של שני אנשים? זה נשמע מגוחך. אבל לא סתם נחשב שבין אנשים עם רגשות הדדיים או/ו אהדה נשמר קשר לבבי.

תוצאת התאימות שני אנשים בתוכנה לניתוח שונות קצב לב

המערכת מקליטה בו זמנית דופק של שני אנשים, מעבדת את התוצאות ומציגה תאימות רגשי - נפשי של נבדקים. המערכת מאפשרת גם לתקן את המצב במידת הצורך ע"י סנכרון הנשימה לפי תמונה שרצה על פני המסך. פונקציה פשוטה מועילה שטרם מופיע בשום מערכת אחרת.

למטה מצורף סרט בן 10 דקות המסביר את הבדיקה:

סרט כיצד לבדוק תאימות ע"י ניתוח שונות קצב לב

9. בדיקה עם בקרת נשימה

בקרת נשימה בתוכנה לניתוח שונות קצב לב

לבדיקה הזאת לפעמים ניתן לפגוש שם Bio - Feedback Test. הבדיקה לא מנצלת ניתוח שונות קצב לב למרות שדומה לו. מטרת הבדיקה היא לקבוע את אופי התגובה לחיטוב של המחלקה הפאראסימפטטית. תוצאות הבדיקה יכולות לשמש לאבחנה מבדלת של יתר לחץ דם גבולי, בעל אופי פונקציונלי שאינו מצריך טיפול תרופתי, דיסטוניה וגטטיבית-וסקולרית עם יתר לחץ דם במיוחד בקרב צעירים.

איזון הוא חשוב גם בניתוח שונות קצב לב

פלט התוכנה מראה מלמעלה קו הדופק. למטה נמצא קו הנשימה. קו הנשימה צריך להימצא באזור הירוק. במקרה שהוא נמצא באזור ורוד פרוש הדבר שמחלקה סימפתטית בפעילות עודפת. אם הקו יורד לאזור כחול זה אומר שמערכת פאראסמפתטית בפעילות עודפת. בעזרת שינוי קצב הנשימה צריך להגיע למצב שעקומת הנשימה תהיה כל הזמן באזור ירוק. זה גם ישפיע על קצב הלב. בעזרת הפונקציה ניתן לאזן בין פעילות של מחלקות סמפתטית לפאראסימפתטית (להאט או להריץ דופק).

ניתן להקיש על התמונה המופיעה למטה ולראות סרט באנלית בן 5 דקות עם הסבר על בדיקה עם בקרת נשימה של ניתוח שונות קצב לב.

משוב חוזר בבניתוח שונות קצב לב


10. בדיקה אורתוסטטית (orthostatic test) של ניתוח שונות קצב לב

בדיקה אורטוסטטית בניתוח שונות קצב לב

מהות הבדיקה פשוטה ומורכבת משני שלבים המנצלים ניתוח שונות קצב לב. השלב הראשון הוא מדידת הדופק בשכיבה ולאחר מכן בעמידה. ההבדל בין שתי המדידות הללו יכול להעיד רבות על מידת העייפות מהאימונים, מצב כללי של הגוף, התייבשות. הבדיקה מומלצת בשביל:

א) הערכה של תגובות מערכות סימפתטית ופאראסימפתטית,

ב) בירור מצב כאשר יש תלונות על סחרחורת, עילפון,

ספורטאי בבדיקה אורטוסטטית לניתוח שונות קצב לב

ג) לזהות תגובה לשינויים פתאומיים בתנוחת הגוף

בפעילות המקצועית,

ד) הערכת התוצאות של שימוש בתרופות, המשפיע על זרימת הדם (לחץ דם נמוך, חוסמי גנגליון, מעכבי ACE), בדיקת מינון.

תוצאות הבדיקה יכולות לאותת לבעיות במערכת העצבים המרכזית, הלב וכלי הדם. המדידות יהוו אינדיקציה ברורה להתקדמות או לירידה במצב הכושר. בשביל לבצע את הבדיקה צריך לקיים פעילות המופיע על מסך המחשב. התוכנה תציג סדר ומשך הפעולות הנדרשות. צריך לדאוג להרפיה מרבית בשכיבה במשך 3 - 5 דקות לפני תחילת המדידה. המדידה תושהה לדקה במעבר בין מצב שכיבה לעמידה. פלט התוכנה תציג את התוצאה. עם זאת רצוי להכיר ששינוי הדופק הממוצע במעבר ממצב ההרפיה בשכיבה למצב העמידה אומר שכאשר שינוי הדופק הוא:

א) מ - 0 עד ל - 12 פעימות - כושר טוב

ב) מ - 13 עד ל - 18 פעימות - בן אדם בריא אך ללא אימונים

ג) מ - 14 עד ל - 25 פעימות - מצב פיזי לא מספיק טוב

ד) יותר מ - 25 פעימות - עייפות יתר, סבירות לבעיות לב וכלי דם, אפשרות לבעיות בריאות אחרות.

ניתן להקיש על התמונה המופיעה למטה ולראות סרט באנלית בן 4 דקות עם הסבר כיצד לבצע בדיקה אורתוסטטית של ניתוח שונות קצב לב בעזרת מערכת ממוחשבת של LifePulse.

 סרט לבדיקה אורתוסטטית של ניתוח שונות קצב לב

11. בדיקת רופיה (Ruffier Test)


בדיקת רופיה בתוכנה לניתוח שונות קצב לב

בדיקת רופיה שנועד להעריך את ביצועי הלב במהלך פעילות גופנית. ישנן שיטות ישירות ועקיפות, פשוטות ומורכבות לקביעת PWC. בין השיטות הפשוטות והעקיפות לקביעת PWC ניתן להשתמש במבחן הפונקציונלי של Rufier. בבדיקה משתמשים בערכי דופק לפני ואחרי התאוששות עקב עומסים קטנים יחסית. בתור העומס יש לעשות 30 כפיפות/כרוסים במשך 30 שניות.

תוצאות בדיקת רופיה לניתוח שונות קצב לב

בדיקת רופיה בעזרת מערכת לניתוח שונות קצב לב LifePulse מתבצעת לפי סדר הבא:

א) בדיקת וכיוונון אות הדופק (Sensor Control),

ב) להשכיב את הנבדק ולתת לו לנוח 3 - 5 דקות,

ג) להקליט דופק במנוחה במשך 30 שניות (נעשה אוטומטית),

ד) להקליט דופק לנבדק במשך 30 כפיפות. תנועות הנבדק לבצע לסנכרן עם התמונה על המסך.

ה) לתת לנבדק לנוח בישיבה דקה ולהקליט את הדופק בפעם שלישית

ו) תוצאת הבדיקה תופיע על מסך המחשב.


12. הערכת רמת הסתיידות כלי דם

Pulse wave velocity measurement

הערכת רמת הסתיידות כלי דם מתבצעת ע"י תוכנת LifePulse PRO בעזרת שני חיישנים כאשר אחד נמצא על אוזן והשני על אצבע. התוכנה מודדת סטיית גלי הדופק במדידה מקבילה. עם הסטייה היא גדולה אז ניתן להגיד שכלי דם הם גמישים וגל דופק מתעכב עקב מרחק שונה מהלב עד לנקודת המדידה. אם גל דופק לא מתעכב ניתן להניח שגמישות כלי דם ירודה. צריך לזכור שהתוכנה לוקחת בחשבון גובה וגיל של הנבדק. מפה צריך למלא את הנתונים. בשביל לקבל הערכה נכונה צריך לדאוג לנטרל כל הגורמים שיכולים להשפיע על התכווצות כלי דם כמו שתיית קפה שעה לפני המדידה, סטרס ויכו'.

למטה מצורף סרט בן 3 דקות המסביר את הבדיקה:

בדיקת הסתיידות כלי דם בניתוח שונות קצב לב

13. קשר בין מרווחי קרדיו למשרעת (discriminant)

בדיקת דיסקרימיננטה בניתוח שונות קצב לב

הפונקציה מציגה 3 גרפים:

א) התחתון - טבלת עמודות (היסטוגרמה) של אמפליטודות (משרעות) של כל פעימת הדופק,

ב) אמצעי - ריטמוגרמה (Rhythmogram) של הדופק (מרווחי RR),

ג) דיסקרימיננטה (discriminant) - גרף המקשר בין שני הגרפים התחתונים. כמה שהגרף גבוה יותר כך הקשר בין אמפליטודות פעימות הדופק לאורך הפעימות גרוע יותר. זה מצביע על תופעות מסוימות שהן לא רצויות. במקרה הטוב ביותר הגרף אמור להיות צמוד לציר X (ל - 0).

המצב ניתן לשיפור בעזרת טכניקות נשימה ומדיטציה. סביר להניח שקיימות שיטות איזון אחרות.

פונקציית discriminnt מנוצלת גם במודול להערכת תאימות של שני אנשים. במקרה הזה נעשית השוואה בין discriminant של שני האנשים לגירוי כלשהו (למשל מוזיקה, תמונה ויכו'). במקרה הטוב המדידות אמורות להתייצב ולהשתוות אחרי 10 - 20 שניות.


14. דפוס הדופק (pulse pattern)

דפוס דופק גרף עמודות של ניתוח שונות קצב לב

הפונקציה מציגה תוצאות של ניתוח שונות קצב לב בצורה ייחודית בשם דפוס דופק. היא מיועדת לעזור להבין תוצאות המדידה באופן מיידי. ניתן לקבל צורת ההצגה הזאת בכל פונקציות הקשורות לניתוח שונות קצב לב הכולל בדיקת תאימות שני אנשים (Two Hearts) והשוואה בין שני המצבים. קל מאוד להבין ולנצל פונקצית דפוס דופק רק יש לזכור:

  1. '360 מסמנות משך המדידה (אם עושים השוואה בין המדידות אז הוא צריך להיות זהה),

  2. גובה או רדיוס של התרשים בכל נקודה מצביע על משך קטע הגרף RR. מפה צורת הגרף ישירה או קרובה לעיגול מציגה מצב בריאותי לא תקין (תמונה ימנית). צורה גלית מציגה מצב הבריאות (תמונה שמאלית).

  3. צבע ירוק - קצב לב בטווח ערכים מומלץ,

  4. צבע כחול - קצב לב נמוך (בראדיקרדיה),

  5. צבע צהוב - קצב לב גבוה (תכיקרדיה),

הפונקציה לא מורידה הפרעות קצב לב (artifacts) כמו שמחייב ניתוח שונות קצב לב תקני. ההפרעות מופיעות כשינוי מיידי ומשמעותי (בגרף יש קפיצה בצבע כחול).

דפוס דופק לא תקין של ניתוח שונות קצב לב
דפוס דופק תקין בניתוח שונות קצב לב










ניתן לראות סרט בן 41/2 דקות באנגלית עם המסביר כיצד נבנה דפוס דופק.

הסבר דפוס דופק של ניתוח שונות קצב לב

15. בדיקת ואלסלווה (Valsalva's Test)

הבדיקה מיועדת לאבחון של נוירופתיה לבבית אוטונומית (Autonomic cardiac neuropathy). אני מזכיר

בדיקת ואלסלווה של ניתוח שונות קצב לב

שזה אחד מהסיבוכים של סוכרת עם ניוון נוירוני מוקדם ומפושט אופייני של סיבי עצב קטנים של חטיבות סימפטיות ופאראסימפטיות כאחד. לצורך הבדיקה הנבדק צריך לסגור פה ואף עם היד ולנסות להוציא אוויר דרך האף הסגור. החזקת נשימה במשך 15 שניות מעלה דופק שנקלט ע"י המערכת. אחרי 15 שניות יש לאט לשחרר אוויר ולחזור לנשימה רגילה. המדידה נמשכת 45 שניות נוספות. התוכנה מחשבת תוצאות המדידה ומצביע תוצאה האם מופיעה נטייה לנוירופתיה לבבית או לא. הבדיקה היא חשובה מאוד לגילוי מוקדם של המחלה. למטה מצורפים שני סרטונים באנגלית בני כ - 3 דקות עם הסבר על נוירופתיה לבבית והבדיקה.

סרט על בדיקת ואלסלווה של ניתוח שונות קצב לב
נוירופתיה לבבית וניתוח שונות קצב לב







ניתן לרכז התוצאות של 3 הבדיקות (Orthostatic test, Ruffier Test, Valsalva's Test) על אותו מסך:

ריכוז תוצאות הטסטים של ניתוח שונות קצב לב

צריך לציין שתוצאות שליליות בכל 3 הבדיקות בו זמנית יסמנו מצב מסוכן שעלול להביא למוות פתאומי עקב פגיעה בתפקוד של עצב ואגוס (nervus vagus). פלט התוכנה מציג המלצות לשיפור המצב.


16. בדיקת ההשפעה של מים בסיסיים.

בתוכנה לניתוח שונות קצב לב LifePulse כעקרון ניתן להשוות תוצאות של כל פרמטר שנמדד בכמה בדיקות בעזרת פונקציית השוואה (Comparison). לשם כך צריך:

- לבחור בפציינט/מטופל,

- להיכנס לפונקציית ההשוואה,

- לבחור בשתי מדידות המופיעות בטבלה בדף של הפונקציה.

בסרט בן 3 דקות המצורף למטה מופיע הסבר כיצד לבצע את הפעולה. יחד עם זאת מופיעה דוגמת ההשפעה של מים עם חומציות 8 על תפקוד הגוף וגם על רמת הרוחניות (לפי רפואה הודית).

הערה: שתיית מים בסיסיים לא בהכרח תשפר את הבריאות. בשביל זה מומלץ לבצע את הבדיקה.

סרט הסבר על השפעת מים בסיסיים בניתוח שונות קצב לב

17. תוכנות של המפתח לשימוש חופשי שלא מופיעות בתוכנה לניתוח לשונות קצב לב.

1) Reaction Time Test

זמן תגובה בניתוח שונות קצב לב

2) Time Perception Test

הרגשת זמן בניתוח שונות קצב לב

3) Diagnosis by tonques


אבחון לשון בתוכנה לניתוח שונות קצב לב


כל סוגי הציוד המופיעים באתר ניתן להכיר באופן מרוכז בדף בית.


143 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page